Praktische adviezen 

Digitale hulpmiddelen om zorg te coördineren:

Overzicht van de digitale zorgcoördinatie mogelijkheden voor familie/ zorgverleners en mantelzorgers; mogelijkheden per platform:

 

Ziekenhuisplanner

  • Bezoek coördineren vooral bij hersenletsel- RUST is een voorwaarde!


 

Familienet

  • Berichten sturen (inclusief bijlagen)

  • Agenda

  • Forum voor familie

  • Fotoalbum

  • Wordt gebruikt door familieleden en EVV’ers in de ouderenzorg, gehandicaptenzorg en palliatieve zorg. 

  • www.hetfamilienet.nl

     

Zorgsite

  • Nieuwsberichten

  • Agenda (takenrooster)

  • Forum

  • Handige adressen

  • Fotoalbum

  • Filmpjes

  • Wordt gebruikt door mantelzorgers, familie en vrienden in de thuissituatie en bij tijdelijke opname in het ziekenhuis, hospice.

  • Zorgverlener kan uitgenodigd worden om berichten en agenda te delen.

  • Nieuw is de Huiskamermodule voor kleinschalig wonen om de families met elkaar te verbinden en om oproepen te plaatsen om een handje te helpen.

  • www.zorgsite.nl

 

Caren

  • Berichten

  • Videogesprekken

  • Agenda

  • Mantelzorgtest

  • Nieuwsbrief

  • Notities

  • Wordt gebruikt door mantelzorgers, familie en vrienden in de thuissituatie.

  • Zorgverlener kan uitgenodigd worden om informatie en agenda te delen.

  • www.carenzorgt.nl

     

Meer gericht op gehandicaptensector:

 

MeXtra

  • Online dossier

  • Cliënt login

  • Zorgplan/ondersteuningsplan

  • Rapportage

  • Wordt gebruikt door cliënten en begeleiders die gezamenlijk online het zorgplan maken en bewerken.

  • www.symax.nl/mextra

 

Blogboek

  • Berichten

  • Profiel

  • Doelen

  • Meting

  • Maakt communiceren over de ontwikkeling van je zorgintensieve kind eenvoudig.

  • blogboek.com

 

Digitaal schriftje

  • Berichten

  • Nieuwsberichten

  • Persoonlijke gegevens kind

  • Digitaal rapport

  • Het is een digitale aanvulling op de communicatie met ouders.

  • www.digitaalschriftje.nl

Meer informatie over deze digitale platforms en over zorgorganisaties die met deze systemen werken vind je in het uitgebreide en geactualiseerde Overzicht aanbieders digitale communicatie.(pdf)

Sommige zorgorganisaties stellen (gedrags)regels vast voor digitale communicatie. In plaats van regels kun je ook etiquettetips en voorbeelden geven over taal- en stijlgebruik, lengte en aard van berichten. In geval van ernstige berichten of bij spoedvragen en persoonlijke gesprekken vindt communicatie altijd per telefoon plaats.

 

Met dank aan Vilans