Overprikkeling en vliegen

Kennisbankitem Vliegen met overprikkeling,
(welke services bestaan er om overprikkeling te beperken)

 

Een vliegreis / vlucht kan voor mensen met overprikkeling een enorme opgave zijn, waar een (zeer) lange hersteltijd mee samen kan hangen. Als er überhaupt al een mogelijkheid is om dit te doen.

Als je besluit een vlucht te gaan maken, neem dan onderstaande tips mee in je voorbereiding. Dit kan een hoop prikkels schelen ten opzichte van de gangbare situatie. Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens bieden namelijk specifieke services voor mensen met een beperking. Maak gebruik van deze mogelijkheden zodat overprikkeling zoveel mogelijk wordt beperkt.

 

Airport Caddy

Op Schiphol en Brussel voert Trigion de services van Airport Caddy uit. Andere luchthavens kennen soortgelijke aanbieders.

Volgens de website verzorgt Airport Caddy het volgende:

 

Veilig vervoer is een basisbehoefte van passagiers en gasten binnen een luchthaven. Dat geldt ook voor passagiers met een beperkte mobiliteit, waartoe ook slechthorenden en blinden behoren.

 

Op Amsterdam Airport Schiphol en Brussels Airport worden 'Passengers with Reduced Mobility (PRM)' door Axxicom Airport Caddy begeleid van en naar de vliegtuigen van alle vliegmaatschappijen. Axxicom Airport Caddy voert dit uit in opdracht van, maar zeker ook namens de luchthavens.

 

“De mate van assistentie en begeleiding binnen een luchthaven is afhankelijk van de vraag en specifieke behoefte van de passagier”

 

Naast dat je assistentie kunt krijgen in het geval je minder/niet langer kunt lopen / staan, zijn er ook specifieke services beschikbaar in het geval je last hebt van overprikkeling. Ze kunnen alles uit handen nemen tot je in het vliegtuig zit en bij vliegveld van aankomst krijg je dan ook weer alle benodigde hulp.

 

De hulp dien je wel vooraf aan te vragen, minimaal 48 uur van tevoren. Let erop dat je dit dus ruimschoots van tevoren doet. Voor Schiphol geldt dat je contact moet opnemen met assistentie@airportcaddy.nl.

 

Meer uitleg staat opgenomen op deze site van Schiphol.

NB Als je een rolstoel/scootmobiel wenst mee te nemen dan moet je dat aangeven ten tijde van je boeking bij de luchtvaartmaatschappij.

 

Aan welke hulp kun je denken:

-Ophalen met caddy bij de Parking

-Helpen met inchecken

-Aparte ruimte voor security check

-Begeleiding bij in- en uitstappen vliegtuig

Ook heeft Schiphol stilteruimtes/meditatieruimtes. Deze kun je vinden bij gate F3 en bij top level lounge2 bij de uitgang naar gate E.

 

Op deze plekken kun je ook relaxstoelen vinden. Ook kun je na de security nog voor een uurtje of langer een hotelkamer boeken bij Yotelair of een douchecabine huren voor 15 euro per uur (Yotelair is te vinden op de bovenste verdieping van Lounge 2, naast het Foodcourt).

 

Daarnaast is het natuurlijk altijd slim om andere hulpmiddelen in te zetten om overprikkeling zoveel mogelijk te beperken. Denk aan het dragen van oordoppen, koptelefoons met noise cancelling en dragen van zonnebril/petje (zie de specifieke kennisbank items voor tips hierover).

Schaam je niet om alle hulp te vragen die er mogelijk is. Vliegen kan daardoor een stuk minder belastend worden.

Safe travel!