Het fitte brein

Preventie:

  1. Voorkomen van degeneratie

Uit onderzoek is gebleken dat het stimuleren van de hersenen kan helpen om degeneratieve aandoeningen van de hersenen, bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer, te voorkomen. De ‘executieve functies’ van onze hersenen: het vermogen tot initiatief nemen, zaken plannen, impulsen beheersen en zelfregulatie nemen bijvoorbeeld toe als iemand, ook na lange tijd weer lichamelijk gaat bewegen.

 

Stimuleren houdt in:

  • Actief bezig zijn met denksporten, bijvoorbeeld schaken of puzzelen

  • Nieuwe informatie tot je nemen, nieuwe dingen leren

  • In beweging blijven en gezond leven

 fit.jpg

Op dit moment wordt hier nog veel onderzoek naar gedaan.

Het Fitte Brein heeft een reeks bijeenkomsten georganiseerd waarop de volgende drie mensen aan het woord komen:

  • Ard Schenk (oud kampioen schaatsen, fysiotherapeut): ‘Breng orde in uw leven, beweeg, eet gezond en ontspan zo af en toe.’

  • Prof. Dr. Dick Swaab (Nederlands Herseninstituut Amsterdam): ‘Houd de hersenen actief met nieuwe informatie en nieuwe of ingewikkelde opdrachten voor het brein.’

  • Prof. Dr. Erik Scherder (Klinische neuropsychologie, Amsterdam): ‘We weten hoe slecht het is voor mensen met een dementie om niet te bewegen, zowel voor hun lichamelijke als hun mentale fitheid.’

Eenfitbreindooreenfitlichaam-.jpg

Ga voor meer informatie naar de site Het Fitte Brein.

Op deze site wordt verslag gedaan van de bevindingen bij een onderzoek naar het cognitief verval bij ouderen.

  1. Voorkomen van hart- en vaatziekten

Een ander initiatief richt zich op jongeren. Het is namelijk gebleken dat veel jongeren van huis uit niet een gezonde leefstijl meekrijgen. Kinderen bewegen te weinig en eten te veel en ongezond. Eén op de zeven jongeren is te zwaar. Dat heeft grote gevolgen voor het latere leven. Iemand die te zwaar is heeft bijvoorbeeld een grotere kans op een hersenbloeding of een herseninfarct.

Het initiatief streeft ernaar jongeren en hun ouders mee te geven wat een normale leefstijl is. Bijvoorbeeld niet alleen zoete drankjes tot je nemen, maar ook water drinken en gezond eten.

Lees hierover meer op de volgende sites: Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) en Healthy Aging.