Vliegen / vliegvakantie

Mag ik eigenlijk op een vliegvakantie na het hersenletsel? Moet ik een gezondheidsverklaring hebben? Is er assistentie mogelijk als ik met een rolstoel reis? Mag ik alle medicijnen meenemen? Zijn er risico's aan vliegen? Op deze vragen proberen we op deze pagina antwoord te geven.

Risico?

Voor sommige mensen kan de lagere zuurstofdruk in een vliegtuig riskant zijn. Er zijn verhalen bekend over mensen die een TIA of CVA kregen daardoor. Eén factor die daarbij een rol speelt is dat te weinig drinken een lage bloeddruk kan geven met kans op een beroerte. Een andere risicofactor is dat een klein stolsel losschiet en ook een beroerte kan veroorzaken. Bij rokers is dat risico groter. Meer info volg deze link.


Kort na een hersenincident

In de periode na een hersenletsel is het niet altijd toegestaan of wijs om te vliegen, dit omdat er in een vliegtuig een andere luchtdruk is. Vergelijkbaar met de atmosferische druk op een hoogte tussen 1600 tot maximaal 2400 meter.
Op lange vluchten is het daarnaast belangrijk om de benen te kunnen strekken (of steunkousen tot de knie te dragen) om diep veneuze trombose in de benen te voorkomen. De lucht in een vliegtuig is droger waardoor je lichaam meer vocht verliest.

 

Vraag je medisch specialist om advies. Hij of zij kent jouw specifieke letsel en andere medische omstandigheden en conditie. Even belangrijk is om te overleggen over de medische voorzieningen in het land waar je naar toe reist.

Een in het Engels gestelde brief van de behandelend arts met daarin vermeld wat de aandoening is, welke behandeling je hebt ondergaan en welke medicatie je krijgt, kan op reis van groot belang zijn.

 

Medische verklaring is soms nodig

Voor je eigen veiligheid en gezondheid heb je soms een medische verklaring van je arts nodig om te mogen vliegen. In deze medische verklaring staat dat je gezond genoeg bent om te reizen in een drukcabine en/of dat je met medische bagage moet reizen.

Deze verklaring moet door een onafhankelijke arts zijn uitgegeven.
Als je twijfelt of het vanwege jouw gezondheid verstandig is te vliegen en of je ondersteuning nodig hebt tijdens de reis, dien je advies bij jouw huisarts of neuroloog in te winnen voordat je op reis gaat.
Vraag of jouw medicatie onder de opiumwet valt. Zo ja, dan zal je vaak ruim vooraf toestemming moeten vragen zie alinea "medicijnen mee" op deze pagina.


Stretcher, brancard, rolstoel, ambulance of assistentie

Heb je een stretcher, brancard, rolstoel, scootmobiel of assistentie nodig tijdens de vlucht of een ambulance nodig na de vlucht, dan moet je dat tijdig aanvragen bij je vliegmaatschappij via een medisch formulier; Medical Form A (PDF). Je huisarts vult het Medical Form B (PDF) in. Deze verklaringen dienen uiterlijk 48 uur voor vertrek in het bezit te zijn van de luchtvaartmaatschappij, waarmee je vliegt.
Per vliegmaatschappij verschillen de regels.
Bij de meeste vliegmaatschappijen mag een opvouwbare rolstoel, mits vooraf aangevraagd, mee tot aan de deur net als wandelwagens. Daarna gaan ze in een aparte ruimte in het vliegtuig en komen er ook weer als eerste uit, zodat je bij verlaten van vliegtuig je rolstoel weer terug hebt.


Hulp op de luchthaven en medische apparatuur mee

Als je op de luchthaven hulp nodig hebt, of als je medische apparatuur wilt meenemen, dan is KLM CARES graag van dienst. Neem contact op met KLM CARES voor speciale assistentie. Andere luchtvaartmaatschappijen en luchthavens bieden ook specifieke services voor mensen met een beperking.

 

Neem internationale stekkers mee voor je medische apparatuur en een omvormer dat wisselspanning van verschillend voltage kan omvormen tot bijv 220 volt.

 

Als je beademingsapparatuur mee wilt nemen, moet je tijdig contact (4 weken voorafgaand aan buitenlandse reis) opnemen met je regionale centrum voor Thuisbeademing (CTB). Een reservebeademingsapparaat is dan te verkrijgen. Als je apparaat geen interne of externe batterij heeft en je tijdens de vliegreis geen stroom via het boordnet mag gebruiken, heb je een droge accu nodig. Als je tijdens de vlucht beademing nodig hebt moet je vooraf overleggen met de vliegmaatschappij en reisorganisatie. Niet alle luchtvaartmaatschappijen accepteren beademingsapparatuur. Sowieso mag beademingsapparatuur niet vervoerd worden in het bagageruim.


Overprikkeling en vliegvakantie

Een vliegreis / vlucht kan voor mensen met overprikkeling een enorme opgave zijn, waar een (zeer) lange hersteltijd mee samen kan hangen. Als er überhaupt al een mogelijkheid is om dit te doen.

Een goede voorbereiding kan een hoop prikkels schelen ten opzichte van de gangbare situatie.

Vliegen vanaf een kleinere luchthaven zoals Eindhoven, Eelde of Rotterdam is zo veel relaxter en rustiger, dus qua overprikkeling minder belastend!

 

Airport Caddy

Op Schiphol en Brussel voert Trigion de services van Airport Caddy uit. Andere luchthavens kennen soortgelijke aanbieders.

Volgens de website verzorgt Airport Caddy het volgende:

 

Veilig vervoer is een basisbehoefte van passagiers en gasten binnen een luchthaven. Dat geldt ook voor passagiers met een beperkte mobiliteit, waartoe ook slechthorenden en blinden behoren.

 

Op Amsterdam Airport Schiphol en Brussels Airport worden 'Passengers with Reduced Mobility (PRM)' door Axxicom Airport Caddy begeleid van en naar de vliegtuigen van alle vliegmaatschappijen. Axxicom Airport Caddy voert dit uit in opdracht van, maar zeker ook namens de luchthavens.

 

“De mate van assistentie en begeleiding binnen een luchthaven is afhankelijk van de vraag en specifieke behoefte van de passagier”

 

Naast dat je assistentie kunt krijgen in het geval je minder/niet langer kunt lopen / staan, zijn er ook specifieke services beschikbaar in het geval je last hebt van overprikkeling. Ze kunnen alles uit handen nemen tot je in het vliegtuig zit en bij vliegveld van aankomst krijg je dan ook weer alle benodigde hulp.

 

De hulp dien je wel vooraf aan te vragen, minimaal 48 uur van tevoren. Let erop dat je dit dus ruimschoots van tevoren doet. Voor Schiphol geldt dat je contact moet opnemen met assistentie@airportcaddy.nl.

Meer uitleg staat opgenomen op deze site van Schiphol.

 

 

Aan welke hulp kun je denken bij een Airport Caddy:

-Ophalen met caddy bij de Parking of hotel

-Helpen met inchecken

-Aparte ruimte voor security check

-Begeleiding bij in- en uitstappen vliegtuig

https://www.schiphol.nl/nl/pagina/extra-assistentie/

https://trigion.nl/airport-caddy

 

Rustruimtes

Schiphol heeft stilteruimtes /meditatieruimtes. Deze kun je vinden bij gate F3 en bij top level lounge2 bij de uitgang naar gate E.

 

Op deze plekken kun je ook relaxstoelen vinden. Ook kun je na de security nog voor een uurtje of langer een hotelkamer boeken bij Yotelair of een douchecabine huren voor 15 euro per uur (Yotelair is te vinden op de bovenste verdieping van Lounge 2, naast het Foodcourt).

Zie ook:

https://www.schiphol.nl/nl/faciliteiten/stiltecentrum/

https://www.executivelounges.com/terms

De laatstgenoemde is de Aspire Lounge  kost per persoon £24 dat is ongeveer €27. Hier kun je in alle rust relaxen en er is gratis eten en drinken.

 

 

Hulpmiddelen

Daarnaast is het natuurlijk altijd slim om andere hulpmiddelen in te zetten om overprikkeling zoveel mogelijk te beperken. Denk aan het dragen van oordoppen, koptelefoons met noise cancelling en dragen van zonnebril/petje (zie de specifieke kennisbank voor onze Facebookleden met tips hierover).

Schaam je niet om alle hulp te vragen die er mogelijk is. Vliegen kan daardoor een stuk minder belastend worden.


Medicijnen mee

Doe je medicijnen in je handbagage. Als je koffer namelijk kwijtraakt zou je geen medicijnen meer hebben.
Sommige medicijnen zoals sterkere pijnstillers en Ritalin (lijst I) en slaap- en kalmeermiddelen (lijst II) vallen onder de opiumwet en daarvoor moet je een specifieke medische verklaring meenemen. Deze moet je vaak ruim vooraf aanvragen, zie de links.


Hiervoor is een medicijnenpaspoort dat je bij je apotheek kunt laten uitdraaien niet voldoende! Deze laatste is wel handig ook mee te nemen voor het geval je daar onverhoopt nog extra medicatie nodig hebt.

Lees meer op:

https://www.hetcak.nl/regelingen/medicijnen-mee-op-reis

https://www.hetcak.nl/zel…/medicijnen-mee-op-reis-verklaring

 

 

Annuleringsverzekering

Vraag altijd naar een annuleringsverzekering die ook uitbetaalt bij chronische ziekte. Niet iedere maatschappij wil dit zwart op wit bevestigen. Allianz heeft het bij vraag en antwoord op hun website opgenomen:

"Iemand met een chronische ziekte wil een reis boeken, kan deze persoon ook een annuleringsverzekering afsluiten?
Ja, iedere medisch aantoonbare complicatie of verslechtering in een bestaande situatie is in dat geval verzekerd."
http://www.mijndoorlopendereisverzekering.nl/veelgestelde…/…

 


Aangepaste vakanties & Vakantietips

Op speciale pagina's geven we de links naar aangepaste reizen, maar ook naar stille Bed & Breakfast's of huisjes in eigen land en belangrijke tips voor vakantie vieren met iemand met hersenletsel in het gezelschap en tips voor thuisblijvers, als de persoon met NAH niet mee op vakantie gaat.