Op mobiel apparaat: ZOEKFUNCTIE = Loep ( Icoontje links) en MENU = 3 streepjes ( Icoontje rechts)

Home » Ermee omgaan

Ermee omgaan

Elk letsel is anders. Geen letsel is te vergelijken met een ander letsel. Hoe het letsel zich uit verschilt van mens tot mens, van locatie in de hersenen en van letsel tot letsel. Hoe iemand er mee omgaat of welke copingsstrategie gebruikt, verschilt ook per mens.

Hersenletsel is één van de meest ingrijpende letsels. Want de hersenen dat zijn wijzelf. Na het hersenletsel krijgt niemand een routekaart of navigatiesysteem mee hoe je nieuwe leven weer verder kunt leven. Alles is veranderd. Het kan lijken op één grote puzzel die je opnieuw moet gaan leggen, tot je 2.0 versie. De kunst is om te ontdekken wat (nog) wél kan en op weg te gaan om te accepteren wat nu anders is.

Sommigen willen zich terug knokken naar het oude niveau, vooral als ze gewend waren te knokken in het leven. Dat kan ook te veel zijn voor de hersenen die dan chronisch overbelast raken. Daardoor kan iemand in een burn-out situatie terechtkomen. Wij zeggen altijd: Let op die mensen met een standje overdrive.. die hebben vaak de valkuil om te hard terug te willen knokken. Neem op tijd je rust! Soms is het wijs om een professional mee te laten kijken hoe de balans gebracht kan worden.
Anderen voelen zich te neergedrukt door het handicap.

Weet dat herstel nog lang lang door kan gaan, jaren later is er soms een functie teruggekomen, soms vanzelf, soms met oefeningen. Wat wij van veel mensen terughoren is dat zij schrik hadden dat ze (alleen) in het eerste jaar de meeste herstel konden verwachten. Nu we ze jaren later nog spreken zien we dat mensen juist hun valkuilen hebben leren kennen, er soms spontaan herstel is van sommige functies. Mensen hebben soms een tweede revalidatietraject gekozen of hebben een draai in hun leven gevonden waardoor er rust is gekomen.

Soms komen ze op een punt dat ze anderen met hersenletsel kunnen gaan bemoedigen en tips gaan geven. De meest gehoorde is: "Als worden wie je was niet meer lukt, resteert zijn wie je bent. Laat los wat eens was...
Knok jezelf niet kapot. Voor velen komen er betere tijden".
loslaten.jpg
De professionals geven deze tip aan de partners, ouders, familie, omgeving en andere professionals:
"Je moet eerst weten wat iemand wel of niet kan. = accepteren. Vervolgens help je de richting te bepalen waar iemand dat niet meer kan = directief zijn. Laat zien dat je ziet dat het lastig is, of dat iemand zijn stinkende best doet geef complimenten wanneer dat maar kan = bekrachtigen. Help iemand  opnieuw in zijn kracht te komen, zoek samen uit wat wèl kan!".

Er zijn zoveel tips geschreven op deze site, lees ze eens rustig door. En besef: morgen weer een nieuwe dag, misschien nieuwe kansen.

PS de meeste ervaringsverhalen op deze site zijn geschreven dor mensen in de verse situatie. Ze zaten vaak nog midden in de verwerking. We zoeken nu ook verhalen van mensen die hun leven weer vorm hebben kunnen geven.

In het menu vind je meer informatie:

 

Wil je je ervaringsverhaal of tips delen? Vul dan het formulier in onderaan deze pagina.

Marleen: "Ik had eerder willen weten dat al mijn klachten gerelateerd waren aan mijn hersenen. En niet omdat ik me aan zat te stellen of niet genoeg inzette. Dat ik juist een stap terug moest doen" Zie lege accu

Wil je jouw ervaringsverhaal of tips delen?

Je kan je verhaal of tips als bijlage meesturen. Wij kijken dan of het geschikt is en mailen je als we het willen plaatsen!
Dan nemen we even contact met je op.

Het kan even duren, omdat wij vrijwilligers zijn.

Ook willen we ervaringsverhalen met verschillende oorzaken van hersenletsel op de website, of vanuit een verschillende invalshoek, zoals partner van, kind van- ouder van- enz.

Maak je geen zorgen over taalfouten! We hebben een goede redacteur!

Kleine disclaimer: Wij kunnen geen haatzaaiende, discriminerende, berichten plaatsen. We kunnen ook geen namen van organisaties of hulpverleners benoemen in jouw verhaal. We plaatsen geen alternatieve geneeswijzen.
We plaatsen alleen je voornaam en / of schuilnaam.
Maak je geen zorgen over taalfouten of stijlfouten. Die kunnen er wel uitgehaald worden. Bij voorbaat dank voor het delen!

Advertenties zijn niet van deze site