De ZOEKFUNCTIE zie je op je mobiel als je het MENU aanklikt = 3 streepjes ( Icoontje) Bovenin het menu.

Omgaan met grote stress

Bij grote stress, bij rampen of nieuws over oorlogsgeweld kunnen mensen met hersenletsel EXTRA grote moeite hebben om:

  • te functioneren (zowel cognitief qua geheugen en denken kan het moeizamer gaan alsook fysiek kan het aansturen van spiergroepen moeilijker zijn).
  • grip te houden op het eigen leven
  • rust te vinden
  • niet te blijven piekeren, malen of zich te verliezen in de zorgen
  • structuur te behouden
  • overzicht te krijgen en behouden.

Dat is geen onwil maar onmacht.

De hersenschors van de frontaalkwab (het denkvermogen) moet EXTRA werk verzetten om de gebieden midden in het brein te reguleren (de diepere gevoelens). Ook het overzicht is weg door beschadigde hersenverbindingen.
Dat is ENORM inspannend. Als er letsel is in die gebieden is het meer dan topsport.

Uit studies bleek ook dat het werkgeheugen (korte termijngeheugen) niet kan functioneren bij stress. Dat betekent dat de meest simpele en moeilijke zaken vergeten kunnen worden.

Mensen met hersenletsel in het algemeen zijn minder stressbestendig (lees waarom in de link). Mensen met hersenletsel hebben een grote behoefte aan structuur. Rust en overzicht blijft belangrijk. Hersenen kunnen overuren maken. Daardoor kunnen mensen prikkelbaar (boos), onrustig of angstig worden. Dat heeft allemaal óók een groot effect op de partners/mantelzorgers.

Verlies van basisveiligheid raakt iedereen. Als we geen controle voelen, kan een gevoel van machteloosheid omslaan in paniekerig kuddegedrag.

 

Dan wordt de hang om controle te zoeken en de tv of radio de hele dag aan te hebben, onderdeel van het probleem in plaats van de oplossing.


Chronische stress kan zelfs de lichamelijke weerstand verzwakken.

Als je je op gevaar blijft focussen, groeit de onrust, maar als je je aandacht op iets anders richt, gaan de zorgen naar de achtergrond.

    Tips hoe om te gaan bij stress van wereldnieuws

    • Beperk je bewust tot wat je ziet en hoort over rampen, oorlogsgeweld en nood van anderen.
    • Kijk of luister niet naar elk journaal of vermijd ze geheel, maar lees alleen éénmaal daags teletekst.
    • Als je kunt bewegen, probeer dan lichamelijke activiteiten te doen. Bijvoorbeeld door het doen van klusjes in huis en tuin, opruimen, of uitzoeken van wat naar kringloop kan.
    • Leef je met meer mensen in één huis? Dan kan een time-out in een andere ruimte een goed 'rustpunt' zijn in een overbelaste tijd. Dat kan zelfs de badkamer of het toilet zijn.
    • Lees de pagina hoe je rust kan brengen in je zenuwstelsel.
      De buikademhaling geeft het lichaam rust.
      Leg beide handen op de buik en voel dat de buik omhoog komt in plaats van de borstkas. Wie rustig ademhaalt, door de neus in, en lange uitademingen doet, zet het lichaam in de rust- en herstelstand.
      Hoe rustiger je ademt, (buikademhaling) hoe rustiger het lichaam wordt.
      Zo effectief kan het zijn!
    • Focus je ook op het goede in het leven. Dan krimpt de angst. De oude tekst dat je je hersenen kan vullen met mooie dingen helpt nog steeds: "Bedenk al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat".
    • Zoek regelmatig afleiding.
    • Zoek weer eens mensen op waar je al een tijdje geen contact meer mee had of leg (digitale) sociale contacten.
    • Bemoedig anderen waar mogelijk. Breng afleiding middels het delen van leuke foto's of van lekkere receptjes. Schrijf brieven of bel op (als je weet dat iemand het waardeert om te telefoneren; niet iedereen kan snel omschakelen met hersenletsel).

    Hulplijnen

    Nederland:

    • Bel de luisterlijn: 0900 0767 Dag en nacht een luisterend oor. Ook middels chat.
      Plaatselijke telefoonnummers zijn te vinden op https://www.deluisterlijn.nl/locaties.html
    • óf bel 088 0767 000.

    • ANBO lijn 0348-46 66 66.

    • MIND Korrelatie (0900) 1450 (ma t/m vrij 9.00 - 18.00 uur)
      Je kunt ook chatten, meer informatie kun je vinden op de website
    • Stichting 113 zelfmoordpreventie (0900) 0113 (dag en nacht bereikbaar). Je kunt ook chatten, meer informatie vind je op de website.

    • De telefonische HOOPlijn van Hour of Power is er voor iedereen die een probleem wil delen of bemoediging zoekt. 0900 333 4447. Op zondag na de uitzending van Hour of Power en iedere doordeweekse avond van 19.30 - 20.30 uur. 
    • Voor hen die gelovig waren / zijn : Kom tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven! Linkjes over bemoediging, rust, angst, moed en vele andere onderwerpen.

    België

    • Voel je je depressief of in geestelijke nood?  Er is een crisistelefoon met 24-uurs meldpunt, als er geestelijke gezondheidsproblemen zijn.  Tel : 0800/111 0 111  of  tel 0800/111 0 222
      Als je zelf een luisterend oor nodig hebt of in geestelijke nood zit kan je bellen naar de volgende diensten:
      102 (Awel voor jongeren) zie https://www.awel.be
      106 (Tele-Onthaal) zie https://www.tele-onthaal.be/
      1813 (Zelfmoord 1813) zie https://www.zelfmoord1813.be/

    Download

    De routewijzer E-Health bevat een overzicht van digitale mogelijkheden die kunnen ondersteunen bij psychische klachten. 

    Routewijzer E Health DEF 1
    PDF – 799,0 KB

    Hulp bij rampen