.
Tips voor wijkprofessionals
- 7 signalen voor NAH
- Je vermoedt hersenletsel. Wat nu? Een stappenplan
- 7 redenen waarom nazorg belangrijk is bij NAH
- Hou rekening met prikkelgevoeligheid
- Beperk papier-'zooi', besef dat lezen veel vergt van het brein. Begrijpend lezen vergt nog meer energie.
- Lees de tips voor professionals
Basis informatie NAH voor wijkprofessionals en begeleiders
Hiermee kan de deskundigheid van begeleiders en professionals in sociale wijkteams vergroot worden op het gebied van (NAH). Zie hieronder:
De lesbrief voor wijkteams en begeleiders per hoofdstuk:
Module Niet Zichtbare Beperkingen
1 accreditatiepunt halen (tegen 4 euro administratiekosten) in een gratis module Voor sociale wijkteams, en vrijwilligers in de wijk! Klik hier.
Oplossingsgerichte gesprekken in stappen
Onderdelen van het boek: Hoofdstuk Opgelost
door Merel van Zoelen en Wouter de Boer - ISBN 978-94-92649-03-4- Uitgeverij BreinDok
Stap 1: Het in kaart brengen van het verhaal.
Stap 2: Wat is er voor nodig om ..... weer te doen? •Wat is ervoor nodig om het vaker te doen? •Wat helpt daarbij? •Wie kan je daarbij helpen?
Stap 3: Wat is de huidige score op het gekozen doel op een schaal van 0-10 •Wat maakt dat je daar al staat?
Zo worden alle hulpverlenende gesprekken, ook met stellen, in handige richtlijnen gestructureerd.
boek Hoofdstuk Opgelost:
Download ze allemaal!
Onderwijsprotocol voor leerlingen met NAH
https://www.heliomare.nl/media/1915/onderwijsprotocol-voor-leerlingen-met-nah.pdf
Het NAH Boekje voor Onderwijs:
Benaderingsmodel 5 K methode
5 K's (K kan ook C zijn maar wordt als K uitgesproken als ezelsbruggetje voor de hulpverlener)
Het doel van de methode is dat cliënten zich veilig voelen en zekerheid ervaren door een bepaalde structuur van omgang te bieden.
Kort en bondig. Informatie moet kort en bondig worden overgebracht. Hierbij wordt slechts één onderwerp tegelijk behandeld.
(K)Concreet: Wees zo concreet mogelijk. Abstracte situaties en taalgebruik zijn moeilijk te bevatten. Daarom is het beter zo concreet mogelijk bij het hier en nu van de cliënten aan te sluiten. Door de situatie zichtbaar te maken, worden cliënten tot handelen uitgenodigd.
(K)Consequent: Het opnemen van informatie is een moeizaam proces. Opdrachten moeten eenduidig worden gegeven en verschillende begeleiders moeten in vergelijkbare situaties zo identiek mogelijk handelen (samen consequent). Dit biedt duidelijkheid en houvast voor de cliënt.
(K)Continu: Regelmaat is belangrijk. Laat het werk naadloos op elkaar afgestemd zijn.
(K)Creatief: De begeleiders benaderen de cliënt op een creatieve manier. Dit geldt ook voor het oplossen van problemen.
Martin Appelo hoofdwetenschappelijk onderzoekvande GGZ in Groningen bedacht de Boks en Bant methode; een benaderingsprogramma die je kunt gebruiken.
Boks staat voor een klimaat waarbij het erom gaat wie de sterkste is. Bant staat voor een klimaat waar een relatie word geprobeerd aan te gaan.
BOKS: Betutteling, Overbezorgdheid, Kritiek en Straf (niet doen!)
BANT: Bekrachtigen, Assertiviteit, Negeren van psychopathologie en Time out. (wel doen!)
https://sites.google.com/site/despiegeling3/de-boks-en-bant-methode
Competentieprofiel werken met NAH
Checklist NAH voor partners familieleden en professionals:
Versje 'hersenletsel kan iedereen overkomen'
